We opteren hier voor de Enyaq iV 80, met een accu met een nettocapaciteit van 77kWh. Goed genoeg voor een rijbereik van 520km volgens de WLTP-cyclus. Helemaal volgeladen gaf de boordcomputer bij het instappen 360km autonomie aan. Daar ging de volgende 30km ook gewoon 30km van af. Rijbereik en (dus) verbruik blijven een erg heikel punt. Volgens Skoda kom je toe met 16kWh/100km (WLTP), maar het is er eerder 20. Het was tijdens de test ook slechts 13 graden. Een efficiëntere klimaatregeling met warmtepomp zou helpen, maar die staat voor 1.200 euro in de optielijst.
Opladen aan een normaal stopcontact duurt een halve week. Een 11kW wallbox is dan ook een must. Daarvoor krijg je gelukkig een kabel meegeleverd. Andere kabels moet je bijkomen en het schrikken hoe duur die dingen soms zijn. Zo’n extra stekker kost je ook gauw 700 euro.
Comfort primeert
Rijden doet deze uitsluitend op de achterwielen aangedreven Enyaq uitstekend. De prestaties zijn met een sprinttijd van 8,6 seconden en een begrensde top van 160km/u (naar EV-normen) niet flitsend, maar wel snel. Je hebt altijd voldoende marge. 204pk en 310Nm voor ruim 2 ton is niet riant, maar de snelle reactietijd van de e-motor maakt dat goed. Het gewicht laat zich trouwens altijd wel wat voelen, al hoeft dat niet onaangenaam te zijn. Goede punten deel ik uit voor het ophangingscomfort. Vooral met de gestuurde ophanging, die ondanks grote velgen (tot 21”) efficiënt venijnige oneffenheden absorbeert en tegelijk efficiënt genoeg is om grotere obstakels (zoals verkeersplateaus) te absorberen. In de bochten helt de Enyaq net een tikkeltje meer, maar voor een gezinswagen mag dat geen probleem vormen.
Skoda geeft je de mogelijkheid om te rijden in een conventionele setting waarbij de Enyaq gewoon uitbolt. Het andere uiterste, waarbij je haast met één pedaal rijdt, heeft hij ook. Wil je iets tussenin dan kan je met schakellepels aan het stuur instellen hoeveel je wil vertragen als je je gas lost. Niet het slechtste idee, maar het systeem reset zichzelf om de haverklap en als je het telkens opnieuw moet doen, wordt het algauw een sleur.
Tenslotte nog even melden dat de Enyaq zich ondanks z’n afmetingen goed laat manoeuvreren. De draaicirkel bedraagt niet eens 11 meter.