Skoda Enyaq iV 80 Inleiding

Bekijk 13 foto's
Door: BV 14-05-2021

Zoals heel wat automerken experimenteerde Skoda de afgelopen jaren met elektrische mobiliteit. Eigenlijk gaat het daarbij om voetnoten. Afgeleiden van bestaande auto’s met thermische motoren, die zich tevreden moesten stellen met een carrière in de marge. Hier was dat de Citigo iV, een broertje van de VW Up en Seat Mii.

Vanaf nu is het menens. Deze Enyaq iV is de eerste Skoda die gebruik maakt van de specifiek voor elektrische toepassingen ontwikkelde MEB-bodemstructuur. Precies dezelfde als de VW ID.3 en ID.4 gebruiken. Krijgt deze crossover straks een hoofdrol in de verkoopstabellen, dan zal men daar op het hoofdkantoor in het Tjsechische Mlada Boleslav, waar de Enyaq ook wordt gebouwd, niet rauwig om zijn.

Die accugroottes

Skoda bouwt drie versies van de Enyaq. 50, 60 en 80 - telkens een verwijzing naar de grootte van de accu. Maar de kleinste wordt in ons land niet voorgereden. Aan de 60 hangt een instapprijs van net geen 40.000 euro. Deze 80, die ook meteen 204 in plaats van 180pk heeft, gaat voor tenminste 46.075 euro over de toonbank. Er is ook nog een Sportline met een aparte look en wat specifieke uitrusting die op de 60 precies 5000 euro extra kost en die de 80 net geen 50.000 euro duur maakt. De versie met de grootste autonomie rijdt op papier 520km ver.

Geef commentaar
comments by Disqus