Dat nog kakelverse MEB-onderstel van de VW-Group is flexibel. Dat wil zeggen dat de merken de bodemvrijheid, wielbasis en spoorbreedte naar hartelust kunnen aanpassen. Voorlopig is Skoda op dat vlak echter geen avonturier. De wielbasis van 2,76m is identiek aan die van de twee elektrische VW’s. De Enyaq is wel 7cm langer dan de ID.4. Kwestie van wat meer functionaliteit te kunnen bieden. Neen, geen derde zitrij. Wel een grotere koffer. De Enyaq lust altijd 585l. Bank plat en dat wordt 1710l. Er is geen frunk (koffer vooraan).
Een elektrische auto die het niét uitschreeuwt
Op stilistisch vlak lijkt deze auto vooral niet teveel ophef te willen maken. Skoda verpakt deze creatie ook weer als een SUV, maar de term crossover zou al dichter bij de waarheid zijn. Z’n profiel heeft zelfs meer gemeen met dat van een klassieke monovolume, hoewel de bodemvrijheid nog een redelijke 18,6cm bedraagt. Er zijn niet veel stilistische kunstgrepen die de omgeving duidelijk moeten maken dat het om een elektrische auto gaat. En wil je persé toch in de verf zetten dan kan je die namaakgrille op de snoet bestellen met achtergrondverlichting.
Opteer je voor het (dure) sportpakket, dan krijg je vooral meer accenten die zijn uitgevoerd in glanzend zwart plastic. Automerken zijn daar tegenwoordig gek op, maar hou er rekening mee dat die kunststof erg krasgevoelig is.