Fiat introduceerde de jongste generatie van de Tipo in 2016. Het bracht die middenklasser op de markt met een erg conventioneel gamma: een sedan, een vijfdeurs en een break. Terwijl de Stilo die hem voorafging ambitieuzer leek op vlak van stijl en prestaties, leek de Tipo zowel op vlak van naam (een verwijzing naar een model uit het verleden) als qua ambities terug te grijpen naar de basis. Ruim, functioneel en niet duur, leek het credo. En dat leverde de Tipo ook.
Er was een keerzijde aan de medaille. Een 1.4l benzinemotor die niet helemaal bij de tijd leek, bijvoorbeeld. Die wordt nu vervangen door een 1-liter driecilinder die betere prestaties koppelt aan een lager brandstofverbruik, terwijl de 1.6l dieselmotor met 110 of 130pk gewoon present blijft en de Italianen ook nog steeds de kleinere 1.3l diesel met 95pk aanbieden.
Fiat Tipo nu ook als crossover
De nieuwe benzinecentrale is de belangrijkste technische nieuwigheid bij een facelift die ook nog flink wat stilistische aanpassingen omvat. En dan is er nog deze Tipo Cross: die wat hoger op de poten staat en hopelijk ook wat klanten die op zoek zijn naar een crossover kan verleiden.
Fiat houdt bij deze mid-cycle-opfrisbeurt in elk geval vast aan z’n politiek met democratische prijzen. Er is al een Tipo vanaf 17.050 euro (sedan), terwijl geen enkele versie duurder wordt dan 27.250 (SW in Life-uitvoering). De Tipo Cross zoals die wordt voorgereden heb je vanaf 24.250 euro en is meer dan behoorlijk uitgerust. Je hebt onder meer recht op 17” lichtmetaal, parkeersensoren, een adaptieve cruise-control, Apple Carplay enzomeer…