Fiat heeft voor deze facelift geen warm water opnieuw uitgevonden. Er zijn geen structurele ingrepen aan het koetswerk, alleen optische. Bumper, grille, lichten.
Bij deze Tipo Cross is er wél wat meer aan de hand. Fiat ruikt immers een kans om mee te surgen op de populariteitsgolf voor crossovers. Het merk heeft weliswaar de 500X in de catalogus staan, maar die laat nog heel wat ruimte voor perifere producten. Een stoere middenklasser is altijd mooi meegenomen. Die bestond in verleden trouwens ook al. Van de Stilo was er een ruige variant. Die was nog gebaseerd op de break, terwijl hier de hatchback als basis dient. Op die manier leunt hij wat dichter aan bij het hedendaagse beeld van een crossover.
Hoger van de grond
Wat heeft die Tipo Cross allemaal te bieden? Wel, hij doet z’n ding vooral met optische accenten. De grille en bumpers zijn anders en stootvast plastic wordt rijkelijk om het koetswerk (met name bij de wielbogen) gemonteerd. Onderaan worden met zilver beschermplaten gesimuleerd, maar je test die beter niet uit. Het is alleen wat optisch spel.
Wat echter wél verschil maakt, is de aanpassing van de bodemvrijheid. De Tipo Cross ligt 40mm hoger boven het asfalt dan z’n saaiere broertjes. Dat is best veel als je weet dat 15mm tegenwoordig al het verschil maakt tussen een standaard- en een sportophanging.