Onafhankelijke testorganisatie EuroNCAP kreeg de Dacia Spring nog niet in handen. Het resultaat wordt boeiend. Het donormodel komt immers van een markt die veel lagere veiligheidsnormen hanteert dan de Europese. Natuurlijk deed Dacia aanpassingen om de botresistentie van het Europese model te verbeteren, maar hoeveel resultaat dat zal opleveren is nog niet duidelijk.
Wat wel zeker is, is dat de Spring ondanks z’n positionering onderaan het EV-aanbod een behoorlijke lijst veiligheidsvoorzieningen kan voorleggen die onder meer 6 airbags, bandendrukcontrole en een automatische noodoproep omvat. Wiedes, want dat is allemaal verplicht.
Wat niet moet...
In de reeks 'niet verplichte uitrusting' scoort de Spring nauwelijks punten. Geen dodehoekwaarschuwing (maar de zichtbaarheid rondom is redelijk), geen rijstrookassistent, geen verkeersbordherkenning en ook geen cruise-control, laat staan een radargestuurde. Bij botsorganisatie EuroNCAP zijn ze verlekkerd op dat soort van snufjes en alleen al daardoor zou het erg verwonderlijk zijn, mocht deze Dacia straks een meer dan gemiddelde score halen. De testresultaten publiceren we bij Auto55.be ongetwijfeld in de nieuwsrubriek.
Ik sluit hier af met een lichtpuntje want ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes op de zitplaatsen achteraan zijn standaard. Er nog steeds heel wat merken die je daarvoor laten dokken.