Aan de binnenkant moet je helemaal niet zo goed zoeken om in de smiezen te krijgen dat de Spring binnen een strikte budgettering werd ontwikkeld. Het begint al bij het openen van de deur. Die is opvallend licht. En kan kom je terecht in een wereld van hard plastic. Er zijn geen uitzonderingen. Wat er is van hendels en knopjes is erg basic, niet zelden op het krenterige af. En het stuur zit muurvast. Geen instellingsmogelijkheden, hoewel ze welkom zouden zijn. De draaiknop voor het selecteren van de rijrichting (je kan niet echt van een versnelling spreken), heeft ook geen ‘P’-stand, bijvoorbeeld. Niks dat echt hindert, gewoon een aantal elementen die we inmiddels beter gewend zijn. Nog zo’n voorbeeld: de Spring heeft wel een airco (manueel), maar je schakelt in met een klein en slecht verlicht knopje waardoor je eigenlijk nauwelijks kan zien of die nu wel of niet aanstaat.
Minder plastic voor particulieren
De versie die particuliere klanten zullen kunnen kopen, zal zachtere zetels, vloermatten en links en rechts wat aangenamere stoffen bevatten. Iets om naar uit te kijken. De auto’s die Dacia eerst ter beschikking stelt voor een beoordeling door de pers, zijn in de uitvoering voor autodeeldiensten. Gemaakt om meer weerstand te bieden tegen misbruik en schijnbaar uitwasbaar te zijn met emmer en spons.
Tegen het licht van z’n beperkte buitenmaten is het plaatsaanbod aan de binnenkant dan weer meer dan behoorlijk. Je zit met twee knus, maar niet ongemakkelijk krap. Op de achterbank kan je ook volwassenen parkeren, maar liefst niet te lang. De knieruimte is er niet geweldig (wat wil je, met die maten) en kijken op de rugleuning van de voorzetel uit één stuk (budget!) maakt het er claustrofobisch.
Vier volwassenen kan wel, maar mag het ook?
Een blik op de technische specificaties legt echter een ander probleem bloot. Het rijklaar gewicht bedraagt 1.045kg, maar de maximale totale massa is slechts 1.300kg. Dat betekent dat je voor bagage en inzittenden slechts 255kg overhoudt. Met vier man aan boord wil dat zeggen dat die elk hooguit 64kg mogen wegen. Gelukkig wordt je onderweg nooit gewogen...