Europa heeft z’n keuze gemaakt. We zullen in de toekomst met z’n allen elektrisch moeten gaan rijden. De dobbelsteen is geworpen. Volgens sommigen was hij verzwaard en kreeg de auto met verbrandingsmotor geen eerlijke kans. Het resultaat blijft hetzelfde.
Dacia Spring is betaalbare elektrische auto
Die toekomstige elektrificatie van Europa zal nogal wat voeten in de aarde hebben. En ze zal snel moeten gebeuren. Over amper vijf jaar moet nagenoeg elke auto op één of andere manier geëlektrificeerd zijn. Maar de prijs van die geheel of gedeeltelijke elektromobiliteit mag de consument gerust nerveus maken. De betaalbare elektrische auto laat op zich wachten. Een elektrisch stadsautootje heeft al snel de prijs van een gezinswagen. Deze Dacia Spring wil er een mouw aan passen. Die werpt zich op als de eerste EV die je spaarvarken niet de nek omwringt.
Betaalbaar, wat wil dat nu zeggen? Wel, in ons land komen er twee versies in de catalogus. De eerste heet Comfort en komt voor 16.990 euro in de catalogus. Een Comfort Plus uitvoering vult de standaard manuele airco en elektrische ruiten nog aan met een navigatiesysteem, carplay en wat meer uiterlijk vertoon voor 1.000 euro extra. Daarmee is deze Dacia Spring de goedkoopste EV op de markt. Verreweg zelfs.
Goedkoper is niet hetzelfde als goedkoop
Toch komen we er als Belgen maar bekaaid vanaf. Nogal wat Europese landen wenden immers centen van de belastingbetaler aan om de aankoop van een EV goedkoper te maken. Daardoor kan de Dacia Spring in Frankrijk al uitpakken met een vanafprijs van ruwweg 12.500 euro. En in Duitsland kost hij zelfs maar 10.920 euro (vanaf). In Vlaanderen wordt de aankoopprijs niet getemperd, maar onttrek je je wel aan inschrijvingstaks, rijtaks en accijnzen op brandstof. Die laatste twee voordelen zijn ongetwijfeld in tijd beperkt, maar enerlei duidelijkheid daarover van overheidswege is er niet.