De Spring arriveert in onze contreien na nogal wat omzwervingen. Het model begon z’n carrière eigenlijk in Indië waar hij als compacte, conventioneel aangedreven budget-crossover Kwid voor Renault ontwikkeld werd. Van dat model maakte Renault vervolgens een elektrische versie voor de Chinese markt. Daar komt nu ook de Dacia Spring vandaan, met nieuwe logo’s als belangrijkste wapenfeit.
Compact van buiten, maar met behoorlijke koffer
Groot is de Spring niet. 3,73m van kop tot staart, 1,58m in de breedte (zonder spiegels) en 1,52m in de hoogte (zonder dakstangen). In de koffer past 290l bagage, wat meer dan correct is in verhouding tot de buitenmaten. De achterbank kan plat en dan stijgt het laadvolume naar 620 liter. Het zit allemaal onder een avontuurlijk sausje. Crossovers zijn trendy.
Op de bescheiden afmetingen na zijn het aan de buitenkant eigenlijk alleen de wieltjes met naar hedendaagse normen beperkte omvang die de budgetroeping van deze Dacia verraden.