Deze Dacia Spring is een beetje een mijlpaal. De eerste geheel elektrische auto die minder dan 17.000 euro kost. ‘Betaalbaar’. ‘Goedkoop’, wordt zelfs gezegd. En dan volgt een cruciaal zinnetje: ‘voor een elektrische auto’. Hij kost bijvoorbeeld nog altijd gevoelig meer dan een nieuwe Dacia Sandero (om binnen hetzelfde gamma te blijven), die ik als een volwaardige auto bestempel. De Spring, daarentegen, laat je voelen dat hij de goedkoopste is. Z’n scherpe prijs is niet het resultaat van een technologische doorbraak of een industrieel mirakel.
Dacia Spring is minder duur... omdat hij minder biedt
De Spring is minder duur omdat hij minder biedt: minder vermogen, minder autonomie, minder laadvermogen, minder afmetingen, minder uitrusting en minder dure materialen. Het zijn vooral de eerste twee ‘minders’ die z’n biotoop echt inperken tot de stad. De gebruikskost is dan weer erg laag. België ontbeert de riante aankoopsubsidies van sommige andere Europese landen, maar de elektrische auto is (voorlopig) nog vrijgesteld van inschrijvings-, rijtaks en accijns op elektriciteit.
De Spring scoort gemiddeld op deze test omdat resultaten altijd worden getoetst aan de markt. Toch kan hij kan ook uitstekend geschikt zijn voor een bepaald doel. Ik zie het niet als een eerste (enige) auto. Maar wie een échte stadsauto zoekt, die absoluut elektrisch wil en zich bewust is van de beperkingen, kan nergens voor minder geld terecht.