EuroNCAP heeft zich bij de lancering al over de 508 gebogen, met de verwachte uitstekende score van vijf sterren als resultaat. De gammatopper bij Peugeot heeft immers niet alleen de gewilde hoeveelheid airbags, maar ook alle veiligheidssystemen die ze bij het onafhankelijke veiligheidsinstituut zo graag zien.
Veilig is soms ook irritant
Het loont wel de moeite om aan te stippen dat ze daar alleen kijken naar het veiligheidsaspect en niet naar de invloed op het comfort. Of hoe vaak zo’n systeem misschien iets doet wat absoluut niet nodig is. Twee oefeningen waarop deze 508 het beter kan doen. Zo is de radargestuurde cruise-control niet zo goed in het in kaart brengen van het verkeer (waardoor hij regelmatig onnodig en weinig subtiel vertraagt) en is de rijstrookassistent ook een beetje bemoeiziek.
Deze stekkerversie zet bijna 300kg extra op de weegschaal. Bij een impact wordt dat energie die ook moet geabsorbeerd worden. Wat het gevolg is, voor het botsproefresultaat is echter niet bekend, want ondanks hun gevoelig hogere gewicht worden stekkerhybrides niet afzonderlijk getest.