Afhankelijk van hoe dik je de Mustang Mach-E in de uitrusting dipt en welk motor- en accupakket je kiest, varieert het leeggewicht van net geen 2 ton tot bijna 2,3 ton. De weegschaal voor deze variant met vierwielaandrijving en grote accu wijst uiteindelijk 2.182kg aan. Een hele hoop massa om vlot om de bocht te krijgen. Daarom stuurt deze crossover maar matig vermogen naar de vooras en wordt er flink geleund op stabiliteitscontrole en torque vectoring. De stuursensatie wordt er wat kunstmatig door, maar het werkt wonderwel. Deze Mach-E is verrassend levendig en het gehate onderstuur is nergens te bespeuren. Bochten zijn een plezier.
Té Mustang voor dagelijks gebruik?
Er is helaas ook een keerzijde aan die medaille. Het gewicht zit dan wel onder de vloer waar het het minste kwaad kan, maar het moet voor een vlak weggedrag wel onder controle gehouden worden. Dat betekent dat de in ons land (Lommel) ontwikkelde Europese afstelling van de Mach-E stug werd. Té stug als je het mij vraagt. Een slecht wegdek is geen pretje. Een lange wielbasis werkt meestal zalvend voor het comfort. Hier niet. Omdat slechte wegen in België nog altijd vaker voorkomen dat biljartvlak asfalt, vind ik dat iets om over na te denken. Zelfs als je het in je bestuurdersstoel nog te verteren vindt, dan zijn ze het op de achterbank ongetwijfeld met me eens. De prestaties zijn in alle versies meer dan voldoende. Deze versie werkt zichzelf naar 100km/u in 5,1 tellen. Je moet al flink wat echte Mustang hebben om daar bij te blijven. Elektrische auto’s voelen wel altijd wat trager aan omwille van de perfect lineaire krachtontplooiing.
Hoe ver rijdt de Ford Mustang Mach-E?
Zoals alle elektrische auto’s, heeft deze Ford een boordcomputer die je bijzonder veel inzicht verschaft in je energieverbruik. Bij onze testwagen bleek die niet altijd even betrouwbaar. Zo gaf de installatie eens aan dat 35% van de accucapaciteit werd opgeofferd omdat het te koud was, terwijl de buitentemperatuur van 14° eigenlijk ideaal is voor lithium-ion. Uiteindelijk bleek een energieverbruik van minder dan 25kWh/100km erg realistisch te zijn, wat je uit een 99kWh accu met 88kWh bruikbare capaciteit een bereik van 350km oplevert. Let je een klein beetje op dan kan je nog 100km bijdoen. Het opgegeven WLTP-rijbereik bedraagt 540km.