Zoals bij nagenoeg elke elektrische auto zit je ook hier bovenop het accupakket. Dat zie je duidelijk zitten wanneer je een portier opent en het zorgt ervoor dat je in de Mach-E een zithouding aanneemt die nauwer aanleunt bij die van een normale auto (minder rechtop dan in een SUV). Hetzelfde geldt voor de bodemvrijheid van (slechts) 14,5cm.
Tesla achterna...
Ford kapitaliseerde wel op de architectonische voordelen die een EV biedt. Vooral de afwezigheid van een transmissietunnel optimaliseert de interieurruimte. Vooraan heb je hier een dashboardlayout die ook nog eens de breedte van het model in de verf zet. En er wordt flink wat technologie geïntegreerd. Voor je neus zit een scherm dat alleen cruciale rij-informatie weergeeft. De middenconsole bestaat dan weer uit een gigantisch (meer dan 15”) display dat de hele auto bedient en voor optimaal gebruiksgemak (hoera!) ook nog een fysieke draaiknop voor het geluidsvolume omvat. De menustructuur is bovendien relatief helder. Ik moest nooit lang zoeken naar wat ik nodig had. Anderzijds ben ik niet wild van de integratie (of het gebrek eraan) van beide schermen, maar dat is persoonlijk.
De zithouding is meer dan goed, maar een (optioneel) camerapakket is aan te raden voor manoeuvres. Door de aflopende raamomlijsting achteraan is de instap een beetje lager dan je zou denken (uitkijken daar) wordt ook de zichtbaarheid rondom beknot. Hoofdruimte op de achterbank is er dan weer wel in overvloed, omdat het dak zelf eigenlijk niet afloopt.