Nog vier jaar en conventionele brandstofmotoren verdwijnen bij Ford Europa uit het gamma. Doe er nog vijf jaar bij en de plug-in-hybrides zullen ook uitsterven. Dan heb je er alleen nog elektrische modellen. De ontwikkeling daarvan moet nog beginnen. Pas over 4 jaar is de eerste Europese EV een feit. Een echte elektrische Ford is er nu al. Geen aanpassing van een bestaand model zoals de elektrische Focus uit het verleden, maar een specifiek ontwikkeld platform. Dat is deze Mustang Mach-E. Ontwikkeld voor een wereldwijde niche van EV-rijders, om een beetje aan de stoelpoten van Tesla te zagen en om een nieuw verdienmodel voor Ford uit te testen.
Geen wirwar aan versies
Het aanbod bestaat uit slechts vier versies die ontstaan door het kruisen van twee aandrijfvarianten (achterwielaandrijving of vierwielaandrijving) met twee accu’s (76kWh ‘standard range’ en 99kWh ‘extended range’). De vermogens variëren van 269pk tot 351pk en de prijs gaat van 48.000 tot 64.425 euro. Dat vereenvoudigde basisgamma wordt aangevuld met slechts een handvol kleuren en optiepakketten. Individuele opties zijn er niet. Dat stelt Ford in Europa in staat om een meer Amerikaans verdeelmodel op poten te zetten, waarbij auto’s niet op bestelling gebouwd zullen worden, maar uit voorraad geleverd zullen worden. De klant kan minder personaliseren, maar zal z’n Mustang Mach-E vrijwel meteen kunnen ophalen bij de dealer of (voor een meerprijs van 400 euro) thuis laten leveren.
Bij je Ford-dealer kan je de Mach-E nog wel gaan betasten en besnuffelen, maar je kan hem er niet meer bestellen. Dat kan voortaan alleen nog online.
Hoeveel kost de Ford Mustang Mach-E
De eerste proefsessie voorzag Ford, zoals in de sector gebruikelijk is, met de topversie. Om tot het exemplaar op de foto’s te komen, moet je de basisprijs van 64.425 nog vermeerderen met 800 euro voor de witte lak en 2.600 euro voor een ‘technology pack plus’ dat onder meer 360° camera’s, een panoramisch dak, geluidssysteem met 10 luidspreker en een handenvrije kofferklep omvat. In ons land is voorts nog aan te raden dat je de wettelijke kit aanvinkt voor 199 euro met onder meer de brandblusser en het verbandkistje. Anders mag je met je nieuwe Ford niet eens de baan op. De rekensom levert hier een resultaat op van 68.024 euro. Dat zal ook zijn wat je betaalt, want je kan met een website niet onderhandelen over de prijs.