De marketingafdelingen bij automerken draaien overuren. De Europeaan moet immers zo snel mogelijk verslingerd geraken aan elektrisch autorijden. De druk zit overal op de ketel. Ook bij Ford. Dat kondigde al aan dat het over vier jaar alleen nog EV’s en stekkerhybrides zal commercialiseren in Europa. En tegen 2030 zijn alle personenwagens hier elektrisch.
"Mustang": tegelijk een voor- én een nadeel
Het galloperende Mustang-paard een stekker in z’n achterste steken, leek een goede manier om ervoor te zorgen dat de eerste specifiek ontwikkelde elektrische Ford een begeerlijk aura kreeg. Het werd daarom een crossover met specifieke stylingelementen en een strak weggedrag. Ford is in z’n nopjes. Ik denk echter dat die Mustang-profilering meteen ook z’n grootste nadeel is, zelfs los van het esthetische aspect. Er werden immers concessies gedaan die de dagelijkse bruikbaarheid van de auto verminderen. Details als de instap achteraan. En structurele zaken als de (te) onvergeeflijke ophanging.
De cijferaars bij Ford zorgden gelukkig wel voor een correcte prijszetting. In dit segment is de prijsvork tussen 48.000 euro en 64.425 euro voor een rijbereik van 440 tot 610km erg correct.