De EuroNCAP crashtestorganisatie kreeg de nieuwe Sandero nog niet te pakken. Het is echter niet moeilijk om te voorspellen dat ook deze jongste generatie net als in het verleden naast een topscore zal grijpen.
Structurele veiligheid primeert over snufjes
Ook bij de vorige generatie was er al niets mis met de structurele veiligheid van de auto. Die haalde 80% voor de bescherming van volwassenen en 79% voor die van kinderen. Maar ook toen al liet Dacia de meeste elektronische snufjes voor wat het was.
Deze nieuwe generatie heeft weliswaar weer meer te bieden op veiligheidsvlak, al was het maar omdat Europa de lijst met verplichte snufjes almaar langer maakt. Tegelijk legt de EuroNCAP ook steevast een grotere verlanglijst aan. Daar wil men in ruil voor een topscore een auto die zelf bijstuurt, voetgangers en fietsers herkent, verkeersborden leest… allemaal zaken die de Sandero ontbeert. Zes airbags, stabiliteitscontrole, bandendrukcontrole, e-call (dat bij een ongeluk zelf de hulpdiensten opbelt) en Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes heeft hij wel.