Niet zelden kost een elektrische auto in het compacte segment ei zo na het dubbele van de variant met verbrandingsmotor (Kijk maar naar de Seat Mii, Skoda Citigo of als het wat groter mag zijn - de Peugeot 208). Deze Twingo Electric is net iets beter verteerbaar: de helft meer. Slechts 6.000 euro extra, al ga je voor dat bedrag natuurlijk nog altijd erg vaak tanken. Het prijsverschil komt echter niet uit de lucht vallen. Deze Twingo Electric heeft een 22kWh accu, terwijl de drieling van de VW-Group meer dan 30kWh opslaat. Een echt directe vergelijking kan natuurlijk gemaakt worden met de Smart Forfour. Die loopt in dezelfde fabriek van de band, heeft dezelfde elektromotor maar een kleinere batterij en… is duurder. Bovendien maakt de Smart in tegenstelling tot de Twingo geen gebruik van vloeistofkoeling voor de accu, wat die in theorie gevoeliger maakt voor de (niet gewenste) gevolgen van sterke temperatuurschommelingen.
Eender welke stekker is goed
Door de relatief compacte accu blijft het rijbereik van de Twingo-met-stekker beperkt. Renault zelf geeft 180km op (WLTP). Tijdens de testrit klokten we uiteindelijk af op minder dan 15kWh/100km, in een cyclus die weliswaar slechts beperkt stadsverkeer omvatte en… neerkomt op 150 echte kilometers. In de winter wordt dat nog minder en lange ritten zullen duidelijk een uitdaging vormen, zelfs met een navigatiesysteem dat weet waar de laadpalen staan. Op dat vlak weet de Renault overigens wel wat te compenseren. Aan een normaal stopcontact duurt het 15 uur tot hij vol is, maar een laadpaal van 22kW (wisselstroom) tankt hij op een half uur zo’n 80km bij.
Hoe rijdt de elektrische Renault Twingo?
De structuur van de Twingo was van meet af aan voorzien voor elektrische aandrijving (dank u, Smart). Renault steekt de koeling in de neus, de batterijen onder de voorzetels en de elektromotor boven de achterwielen, waar ook de normale motor zat. Het meergewicht blijft door die relatief kleine accu beperkt tot 165kg, wat betekent dat er in de ophanging niet al teveel kunstgrepen moesten toegepast worden. En in tegenstelling tot sommige kleine voorwielaangedreven EV’s, waar de werkijver van de E-motor wel eens tractieproblemen opwekt, happen de achterwielen dat koppel makkelijker weg. Ze hebben dan ook maar één taak. De voorwielen nemen die van hen - draaien - ook heel serieus. De Twingo is bijna letterlijk op een zakdoek te draaien. De wieluitslag kan tot 45° bedragen en daarmee draai je je op amper 4,3 meter. Van wendbaar gesproken.
Geef je plankgas dan doet de Twingo Electric 12,6 seconden over de honderdsprint. Niks exotisch, niks problematisch. De top is afgeregeld op 135km/u en ook bij die snelheid is er nog geen sprake van instabiliteit. Zelfs slecht wegdek brengt die niet teweeg, al komen daarop wel de limieten van de ophanging aan de oppervlakte. De Twingo heeft verschillende rijmodi met verschillende recuperatiestanden. Zet je die in z’n hoogste stand, dan heb je het rempedaal nauwelijks nog nodig en kan je de Twingo haast met één pedaal rijden. De remmen zijn ook niet het sterkste punt van de Twingo. Achteraan zitten zelfs nog kleine trommeltjes.