Met een vanafprijs van 19.750 is de elektrische Twingo de goedkoopste elektrische auto op de markt. Tenminste, tot de Dacia Spring komt. Toch presteert hij het om alle functionaliteit van de Twingo te behouden. Voor een klein autootje biedt die toch vijf deuren, een bruikbare achterbank, een uitzonderlijke wendbaarheid en een guitig uiterlijk. De erg kleine koffer werd op z’n minst niet kleiner.
De Twingo Electric rijdt...
De Twingo Electric voelt ook niet aan als een achteraf omgebouwde auto met verbrandingsmotor, onder meer omdat het gewicht onder controle blijft. Er komt slechts 165kg bij. De e-motor is ook goed gekalibreerd: vermogend genoeg om nog als vlot bestempeld te kunnen worden, maar voldoende ingetogen om geen tractieproblemen op te leveren. En omdat de gewichtsverdeling ook goed zit, blijft het onderstel op dynamisch vlak overeind.
Stadsauto... dat is niet gelogen
Er zijn een handvol kleine opmerkingen. Zo is het moeilijker om de afwezigheid van deurvakjes, handgrepen of schuiframen achteraan door de vingers te zien op een auto van pakweg 20.000 euro dan bij één van 13.000 euro. En dan is er natuurlijk nog het rijbereik: pakweg 150 echte kilometers tussen stekkerbeurten. De Twingo Electric is ermee een echte stadsauto. Je perst er maar net een retourtje Antwerpen - Brussel uit.