In 2016 lanceerde Alfa Romeo een SUV. Het geduld van de klanten werd beloond. De Italianen beloofden dat model al toen de dieren nog spraken.
Goed, maar niet goed genoeg?
Het resultaat van de eerste verkoopsjaren is een goed nieuws / slecht nieuws-verhaal gebleken. Zo troeft de fabrikant uit Milaan op de thuismarkt alle concurrentie af en kon het model in de pers op veel bijval rekenen. Maar elders mogen de verkoopscijfers toch nog beter.
Sinds begin dit jaar staat een opgefriste versie in de catalogus, hoewel die term een beetje misleidend is. Een echte facelift kan je het niet noemen, want er werd nauwelijks wat aan het uiterlijk gedaan. De Italianen werkten enkele van de grootste tekortkomingen weg. Inschattingsfoutjes, zeg maar. Tegelijk werd het gamma herschikt, kwestie van beter in te spelen op de vraag van de klanten. De messen worden geslepen, onder meer voor het fleetsegment, waar Alfa Romeo het historisch gezien altijd moeilijk opboksen vindt tegen de Duitsers.
De snelste SUV ooit...
Een diesel (2,2l) met 160, 190 of 210pk en een tweeliter benzinemotor met 200 of 280pk, maken het aanbod met een vanafprijs van € 39.990. De zelfontbrander voelden we eind vorig jaar al aan de tand. Tijd nu voor het andere uiterste: de Stelvio Quadrifoglio. Minstens 94.300 euro duur, maar bij z’n lancering wel de snelste SUV ooit om de Nürburgring. Met dank aan een 2,9l V6 met… 510pk.