Toen Alfa Romeo in maart 2016 het doek van de Stelvio trok op het Autosalon van Genève, kreeg het meer dan een beleefdheidsapplausje. Het was welgemeend. Het merk was erin geslaagd een SUV neer te zetten die de bejubelde vormtaal van de Giulia succesvol interpreteerde. Ondanks fikse afmetingen (een lengte van 4,67m en een breedte van 1,90m), was hij toch nog verleidelijk.
Alfa Romeo Stelvio heeft kleur
De Quadrifoglio lijdt natuurlijk ook aan de profileringsdrang die nu eenmaal eigen is aan atleten. Je kan hier, om technische en marketingredenen, niet ontsnappen aan de obligate grotere velgen, benadrukte uitlaatlijn, grotere luchthappers en een klavertje vier-logo op de flanken van onbescheiden afmetingen. Noem de ventilatieopeningen bovenop de motorkap gerust het meest uitzinnige kenmerk. En toch… was het vooral omwille van z’n kleur (één van drie nieuwe opvallende tinten) dat de testauto opviel. In een saaiere jas van hetzelfde model, zou de Stelvio Quadrifoglio zowaar bescheiden kunnen zijn.
Wanneer ziet de Stelvio het licht?
Dat Alfa Romeo niets aan het uiterlijk wijzigt, impliceert ook dat je nog steeds opgezadeld zit met Xenon-koplampen. Tegenwoordig zijn LEDs meer de norm. Volgens de Italianen is dat omdat ze écht niets willen wijzingen aan het uiterlijk, maar dat ruikt een beetje naar een drogreden. Wellicht heeft het merk z’n afnameverplichting bij de leverancier vervult. Nieuwe LED-koplampen komen er gewoon bij de echte facelift. We denken dat die in de loop van 2021 op de planning staat.