In 2019, toen de e-Tron voor het eerst ten tonele verscheen, was de onafhankelijke crashtestorganisatie EuroNCAP er als de kippen bij om de elektrische Audi op allerlei manieren een kopje kleiner te maken. Daaruit kwam de wetenschap dat hij over een uitstekend veiligheidsniveau beschikt. Goed voor vijf sterren en eigenlijk nauwelijks opmerkingen.
Heeft de EuroNCAP ze niet, dan heb ik ze wel. Er zijn immers nogal wat van die veiligheidssnufjes die nog lang niet foutloos werken. Eenvoudige dingen, zoals een cruise-control die borden leest. Loopt altijd eens mis. Het is daarom voor de voorziene toekomst nog altijd nodig om je hoofd er zelf ook bij te houden. Soms, zo heb ik gemerkt, lukt dat beter wanneer je sommige van elektronische bemoeiallen uitschakelt. Dat kan, gelukkig. En je houdt dan nog steeds de wetenschap over dat de basisveiligheid (voor wanneer onheil overhoopt toch toeslaat) van het hoogste niveau is. Deze nieuwe e-Tron Sportback moest bij EuroNCAP overigens geen nummertje nemen. Hij wordt niet meer getest omdat hij technisch eigenlijk identiek is er geen reden is om aan te nemen dat de resultaten zouden verschillen.