Een kleine 300 kilometer. Dat is hoe ver je met de e-Tron 55 Quattro écht kan rijden zonder jezelf al te veel discipline op te moeten leggen. Je kan natuurlijk 90 gaan tuffen tussen vrachtwagens om er (heel) wat meer kilometers uit te persen, maar daar rekening mee houden is niet serieus. Opladen is zoals steeds een wat langer verhaal dan me lief is. Eerst het snelste scenario: naar 80% in 30 minuten bij een 150kW snellaadstation. Aan de andere kant van het spectrum zit een normaal stopcontact thuis. Van leeg naar vol neemt er 44 uur in beslag. Vijf volle nachten zeg maar. Dat betekent dat je op een nacht met moeite 60km bijgetapt krijgt. Je zal met andere woorden alternatieve laadmogelijkheden moeten bekijken, met een wallbox thuis of op het werk. Neen, die is niet in de prijs inbegrepen.
Geavanceerde architectuur
Op technisch vlak loont de moeite om aan te stippen dat de e-Tron Sportback nog geen gebruik maakt van een specifiek ontwikkeld elektrisch platform (dat doet de Mercedes EQC evenmin, maar de Jaguar i-Pace wel). Dat verklaart wellicht enkele procenten efficiëntieverlies. De architectuur is anders wel een pareltje: er wordt veel aluminium en staal met hoge treksterkte gebruikt en de ophanging is zowel op vlak van architectuur als demping erg geavanceerd. Toch valt het resultaat wat tegen. De e-Tron is niet zo kritisch gedempt als had gemoeten om sportief aan te voelen. Tegelijk is hij wat te stug om echt comfortabel te zijn. Accelereren doet hij overtuigend, zij het niet explosief zoals sommige andere EV’s (hallo, Tesla). En zelfs met intelligente vierwielaandrijving houdt hij eigenlijk niet zo van bochten nemen. Hier kan hij z’n hoge leeggewicht van 2,5 ton als schuldige aanwijzen.
Zo slim dat het vervelend wordt
Tenslotte maakte Audi in het aandrijfaggregaat in mijn ogen een cruciale fout door te opteren voor een variabele recuperatie van remenergie. Zo’n EV hoort immers zo veel mogelijk vertragingsenergie te recupereren. Omdat niet iedereen het even aangenaam vindt om sterk te vertragen van zodra je het gaspedaal loslaat, is wellicht zinvol dat je dat aan je smaak kan aanpassen. In een menuutje of zo. Audi kiest echter voor een systeem met lepeltjes aan het stuur. Wil je meer vertragen dan moet je op de min duwen, wil je minder vertragen op de plus. Maar zodra je het gaspedaal aanraakt, reset de hele boel weer. Je moet daarom de hele tijd met die peddels spelen. Frustrerend. En om het nog erger te maken, wil de Audi te slim zijn. Hij houdt achter de schermen ook rekening met externe factoren. Komt er een rond punt aan, dan recupereert hij zelf al meer energie (en vertraagt hij dus sneller). Idem wanneer je een andere auto nadert, hij een snelheidsbeperking opmerkt… Enfin, teveel parameters om dat als bestuurder onder de knie te krijgen. De bottom line: je weet nooit wat je moet verwachten wanneer je je gas lost en dat vind ik eenvoudigweg irritant. Doe mij maar een auto die altijd hetzelfde reageert.