Gemengde gevoelens, dat krijg ik van het interieur. Dat heeft heel wat te maken met de evolutie in materiaalkeuze de laatste tijd… Automerken allerhande (zeker niet alleen Audi) proberen je wijs te maken dat zwart plastic chique is. Voor mij is het gewoon… plastic. En Audi gebruikt er nogal veel van. Vaak zit er een scherm of aanraaktoets achter verstopt, en dan is het wat makkelijker door de vingers te zien. De andere materialen lijken in eerste instantie erg degelijk en verzorgd. Ga je echter wat verder speuren, zoals aan de middentunnel, dan kom je toch weer heel wat hard plastic tegen. Teveel voor een auto in deze prijsklasse.
Uitstekende rijhouding en ergonomie
Aan de andere kant heeft zo’n Audi ook elke keer iets vertrouwds. Je kan rekenen op een uitstekende rijhouding en ergonomisch valt er maar weinig tegenin te brengen. En ja, de menu’s en graphics zijn uitermate verzorgd. Ik vind dat niet strikt noodzakelijk, maar het is wel mooi meegenomen. Ruimte voor vijf inzittenden en alle nodige bagage is er ook. Ook hier heb je een ‘frunk’ (een koffer vooraan). En zoals steeds is die eerder onpraktisch. Je moet knoeien met de vergrendeling van de motorkap, waardoor je je vuil maakt. En het bergvak eronder voelt ronduit goedkoop aan. Je keilt je (laad)kabels beter in de koffer. Moet je laden onderweg naar pakweg een businessmeeting, gooi dan ook maar een extra hemd en een pakketje vochtige doekjes in de koffer. Ik zal je iets verklappen: in geen tijd zijn die kabels ontzettend smerig.
Achteraan voelt het een tikkeltje claustrofobischer aan dan in de normale e-Tron, maar je moet toch al flink in de meter tachtig zijn opdat het effectief verschil voor je zou uitmaken.
Stil, maar geen muziektempel
Tenslotte nog eens iets over het geluid. Onze testwagen was al uitgerust met een B&O-systeem dat 930 extra kostte. Omwille van lage motor- en transmissiegeluiden en met een degelijke isolatie van wind- en rijgeluiden (wat hier zeker het geval is), zou zo’n EV een tempel kunnen zijn voor muziekliefhebbers. In de praktijk blijkt dat toch wat moeilijker. Ook hier liet de klank, vooral in de middentonen, te wensen over. Wat die geluidsinstallatie wint aan potentieel aan de ene kant, geeft ze schijnbaar weer prijs aan de andere zijde. Die luidsprekers, ook al zijn het er tegenwoordig hopen, moeten immers allemaal vederlicht zijn en mogen nauwelijks nog stroom verbruiken. Het is ook een kwestie van prioriteiten… over het stroomverbruik van al die schermen (vijf in dit exemplaar!) lijkt bij een automerk niemand wakker te liggen.