Sinds begin 2019 heeft Audi de e-Tron in de catalogus, de inmiddels obligate elektrische SUV. Jaguar en Mercedes hebben al een rechtstreekse concurrent op de markt. Bij BMW is de iX3 nog wat stretchoefeningen aan het doen in de coulissen.
In Ingolstadt wil men het elektrische veld niet louter bespelen met een conventioneel gelijnde SUV, maar ook met een meer dynamische variant: de e-Tron Sportback. Die heeft een onderscheidende vormgeving, maar is technisch identiek.
De Audi e-Tron Sportback staat in de catalogus vanaf 87.700 euro, wat een paar duizendjes meer is dan de eerder gelanceerde variant. Maar zoals bij Audi steevast het geval is (of zelfs erger lijkt te worden), moet je flink uitkijken met de optielijst. Neem nu die fameuze S-line, waar ook deze testauto van voorzien is. Meteen 3.680 euro, voor wat in essentie een andere vormgeving van de bumpers is. Nog eens 10.000 euro extra uitgeven aan enkele pakketten is er geen enkel probleem. Kijk maar naar de prijs van het testexemplaar: 120.430 euro. Je begrijpt meteen dat een gunstige fiscale behandeling door het automerk is ingecalculeerd. In ons land betekent het dat het model schier kansloos is in particuliere aankoop. Hij zal z’n leven slijten in vloten, leasingpakketten, bij zelfstandigen en vrije beroepen.