Zelfs wanneer je je houdt aan een basisversie, is duidelijk dat elektrisch rijden bij Audi anno 2020 een prijzige affaire is. Daar kan echter verandering in komen als je je goed kan bedienen van fiscale systemen. Dat is voor de ene persoon al wat meer voor de hand liggend dan voor de andere. Denk je het EV-aspect weg, dan blijft het overheersende sentiment echter: voor 120.000 euro, wat de prijs is van de testwagen, had het wat meer mogen zijn. De Sportback moet het hebben van z’n sex-appeal want op technisch, praktisch of dynamisch vlak draagt hij niets bij. Gelukkig vergt hij ook nauwelijks concessies.
Wanneer is geavanceerd, té geavanceerd?
Aan het stuur is de e-Tron zo intelligent dat het bij tijden irritant wordt. Je kan ook té lang over iets nadenken. Hij kan gelukkig ook nog steeds alle voordelen van elektrisch rijden uitspelen. Hij is krachtig en stil. De autonomie is redelijk, al is bijna 30kWh/100km reëel verbruik aan de hoge kant. Maar hij is dan weer niet zo kieskeurig als op het laadmogelijkheden aankomt.
Kortom, wie voor de e-Tron (al dan niet als Sportback) kiest, heeft wellicht een duidelijk afgelijnd profiel. Je kan de aanschafprijs fiscaal temperen, je vindt technologie belangrijk en je vindt een paar concessies in ruil voor elektrisch rijden niet erg. Ook al zijn EV’s al een jaar of tien op de markt, het blijven jonge producten en wie ermee rijdt is ook vandaag nog een ‘early adopter’.