Hoewel er al maanden ID.3’s op parkings bij VW staan te wachten op uitlevering, kon veiligheidsinstituut EuroNCAP er nog geen bemachtigen. Haalt de ID.3 straks toch een afwijkend resultaat, dan lees je dat ongetwijfeld in de nieuwsrubriek van Auto55.be. Tot nader order gaan we ervan uit dat Volkswagen mikte op een topscore van vijf sterren. Standaard heeft de ID.3 immers alles in huis om die te realiseren. We hebben het dan niet louter over de nodige collectie airbags en gordels, maar ook over elektronische hulpmiddelen. Die worden weliswaar uitgebreid naarmate je beter uitgeruste versies kiest, maar enkele cruciale elementen zoals een rijstrookassistent zijn standaard.
Slim is niet altijd leuk
De ID.3 is in z’n 1st-versie ook steeds uitgerust met een slimme cruise-control die afstand houdt met z’n voorligger en zelfs rekening houdt met snelheidsbeperkingen. Dat wordt beschouwd als een cruciale stap richting zelfrijdende auto. Het is echter een aspect dat mij niet kan overtuigen. Zo’n auto die steeds zelf de snelheid wijzigt, werkt mij op de zenuwen. Vooral omdat het foutenpercentage hoog is. Plots vertragen wanneer dat niet nodig is en versnellen wanneer het eigenlijk niet mag… gelukkig kan je het uitschakelen in één van de vele menu’s.