Ondanks een leeggewicht van ruim 1,7 ton heeft de ID.3 aan 204pk en 320Nm voldoende voor opvallende flukse prestaties. Hij gaat naar 100km/u in 7,3 seconden en maakt de begrenzer wakker bij 160km/u. Je kan ‘m dus best alert noemen, wat voor nagenoeg elke elektrische auto opgaat. Maar het is niet in zuivere prestaties dat het platform het meest overtuigt. Dat doet het vooral door verfijning. Parasietgeluiden zijn afwezig, windgeluiden worden goed onderdrukt en de motor zoemt maar wat op de achtergrond. Volkswagen kapitaliseert echter veel verder. Het buit de architectuur ten volle uit. Die omvat achterwielaandrijving, een zware accu onder de autovloer en een volledig onafhankelijke wielophanging. Wat VW ervan maakt, zou wel eens een groter voordeel kunnen worden dan de milieuvriendelijkheid (waar op heden geen wetenschappelijke consensus over bestaat) van deze modellen.
VW ID.3 overtuigt achter het stuur
De aandrijving op de achterwielen, waar ook de elektronica zich mee moeit, geeft de ID.3 bijvoorbeeld een opvallend dynamisch karakter. Vooral bij acceleraties wisselt hij overtuigend van richting. En omdat de voorwielen alleen maar moeten draaien, maximaliseerde VW de wieluitslag. De draaicirkel van 10,2 meter is écht compact, waardoor de eerste specifiek ontwikkelde elektrische VW erg manoeuvreerbaar is. Tenslotte zorgden de ingenieurs voor een ophanging die, dankzij een laag zwaartepunt, grote wielbasis en goede gewichtsverdeling, een groot comfort kan realiseren zonder de gebruikelijke neveneffecten als koetswerkdeining op slecht wegdek en overhellen in bochten.
VW ID.3: verbruik en laadtijd
Ik durf dus zeggen dat de ID.3 uitgesproken prettig rijdt. Maar rijdt hij ook ver? Hoeveel van die beloofde 420km actieradius kan je realiseren? Wel, dat hangt eigenlijk vooral af van je gebruiksprofiel. De overheid mag straks wel iedereen in een elektrische auto willen - voorlopig heb je toch maar beter het juiste profiel. VW geeft een erg redelijk verbruikgemiddelde van 15,5kWh/100km op. Ik deed het zelfs met minder. Accelereren en vertragen is minder een probleem dan een constante hogere snelheid.
Een elektrische auto (net als ander autotypes die afdoende vertragingsenergie recupereren zoals hybrides en plug-in-hybrides) maximaliseert de efficiëntie in stadsverkeer en files. Ga je de andere richting uit (langere tijd hoge snelheden), dan bots je gauw tegen de beperkingen van het concept aan. Deze VW biedt snellaadfaciliteiten en belooft 80% van het rijbereik na een half uur. Wil je thuis opladen, dan heb je aan een wallbox (niet in de prijs inbegrepen) een uur of 6 nodig voor een volledige acculading. En aan een gewoon stopcontact, tja, dagen…