Mijn eerste indruk van het interieur is niet positief. Ik kijk altijd eerst naar de materialen en hier kan ik er niet omheen: ze vallen tegen. Er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van hard plastic en dat is VW-onwaardig. Dat glimmende zwart dat ervoor zorgt dat je onmiddellijk een hedendaagse, trendy vibe krijgt… dat is na een kwartier al vuil of beschadigd. Ik zou wat milder gestemd zijn, mocht dit een goedkope auto zijn, maar dat is het niet. Met die prijsverhouding loopt, zoals bij de meeste elektrische auto’s (omwille van de kost van aandrijflijn en accu) nog wel meer mis. Zo kan je zeggen dat de auto goed is uitgerust, maar niet echt rijkelijk. En omdat de software nog niet klaar, mis je ook nog enkele zaken. Dat je Android Auto of Apple Carplay niet kan gebruiken, valt me het meest op.
Handig interieur, die VW ID.3
Achteraan biedt de ID.3 in elk geval voldoende plaats, al wordt je er iets meer in een stuikhouding gedwongen dan je zou verwachten wanneer je naast de auto staat. Onder de vloer zit immers de batterij, waardoor de hoofdruimte louter gemiddeld is. Achter het stuur komt de expertise van VW echter snel weer bovendrijven. Hier werd weliswaar gekozen voor een andere opstelling, met een bedieningshendel naast het vrijstaande display achter het stuur (zoals bij de BMW i3), maar je hebt de heldere ergonomie wellicht in geen tijd onder de knie.
Eveneens cruciaal is dat VW de voordelen van de elektrische aandrijflijn op tastbare wijze weet door te schuiven naar de klant. Zo heb je voor- noch achteraan een transmissietunnel. Achteraan levert dat je een vlakke vloer op, vooraan turnt VW die ruimte om tot handige bergruimte. Er zit zelfs een netje tegen het schutbord. Combineer dat met een uitstekende rijhouding en een prettig steunende zetel en je ziet jezelf algauw kilometers vreten.