Ei zo na een jaar geleden stelde Volkswagen de ID.3 voor op het Autosalon van Frankfurt. “De belangrijkste Volkswagen sinds de Kever”, zei het bedrijf er zelf over. Het begin van het elektrische offensief waarmee het Duitse bedrijf de markt wil veroveren en zo graag dieselgate wil vergeten. Want laat ons duidelijk zijn - zonder het gesjoemel van dit bedrijf was de EV-gekte wellicht op meer natuurlijke wijze (over langere tijd, met volwassen producten) gerijpt.
Lancering vol problemen
Die ID.3 was zo belangrijk dat de fonkelnieuwe Golf-generatie er in Frankfurt niet bij was. Europa’s best verkopende auto werd een première ontzegd. Kan je nagaan. En vervolgens… verknoeide VW de introductie van z’n waanzinnig belangrijke model op spectaculaire wijze. Eerst liep de productiestart meermaals vertraging op en hoewel ID.3's sinds november van vorig jaar van de band lopen, konden niet ze uitgeleverd worden. Groeipijnen in de software. Het ontaardde in paniekvoetbal. Zelfs fabrieksarbeiders werden ingezet als testpiloot.
Nu worden, eindelijk, de eerste klanten bediend, zij het met een versie die nog steeds niet alle toeters en bellen aan boord heeft. Wordt later rechtgezet, beloven ze bij het merk.
ID.3 is elektrische tegenhanger VW Golf
De ID.3 wordt de elektrische tegenhanger van de Golf, maar het prijsverschil blijft zoals bij alle EV’s een gevoelige hindernis. Deze 1st Edition kost meteen 37.990 euro en heeft een 58kWh grote accu die een rijbereik belooft van 300 tot 420km. Een gunstige fiscaliteit en lage verbruikskost, beiden ongetwijfeld eindig al geeft de overheid geen enkele indicatie over termijnen, kunnen het financiële plaatje temperen. Tegelijk wordt door de merken flink ingezet op alternatieve formules zoals private lease, die je kan overwegen als je je rekenmachine eerst overuren liet draaien. Niet zelden vallen ze op lange termijn gevoelig duurder uit.
Hoewel je de uitrusting hier niet karig kan noemen (meer details later), kan je ze ook nog gevoelig bijspekken. Er is een 1st Edition “Plus” voor 43.750 euro en een 1st Edition “Max” voor € 49.500 euro. Later komt er nog een duurdere variant met een grotere accu en een goedkopere met een kleinere accu. Die laatste krijgt een vanafprijs van minder dan 30.000 euro. Het prijsverschil met de (voorlopige) instapversie van de Golf bedraagt dan minder dan 3.000 euro, al hou je beter in je achterhoofd dat VW die Golf eerst kunstmatig flink duurder maakte…