Mercedes E 300de Veiligheid

Bekijk 25 foto's
Door: BV 20-08-2020

Vijf EuroNCAP-sterren. Natuurlijk. Een beetje Mercedes mag niet met minder tevreden zijn. Zelfs wanneer premiumfabrikanten op vlak van wegligging (hallo, Elandtest) of materiaalkeuze (hallo, zwarte plastic) zich al eens een uitschuiver kunnen permitteren, dan blijft een topscore van het onafhankelijke veiligheidsinstituut een absolute must.

Beter geïntegreerde veiligheidssnufjes

De jongste tijd verschoof onze aandacht in deze rubriek echter wat meer van almaar langere lijst snufjes naar de manier waarop ze geïntegreerd werden. Daarover doet de EuroNCAP immers geen uitspraak en almaar meer van die systemen durven wel eens irritant worden. Je kan van sommige functies zelfs aanvoeren dat ze soms ook onveilig zijn.

Mercedes ziet voor zichzelf altijd een voortrekkersrol. Ook nu weer, werden half-autonome rijfuncties (vooral bestemd voor autosnelweggebruik) weer verder verfijnd. Maar de voornaamste vooruitgang is het nieuwe stuur, waar we hier reeds uitgebreid op ingingen. Dat voelt wanneer de bestuurder het vasthoudt. En daardoor worden heel wat rijhulpsystemen een pak beter. Je moet niet opzettelijk gaan zwalpen op een perfect rechte snelweg om de auto te laten merken dat je nog een hartslag hebt, om maar wat te zeggen… Is het perfect? Neen, verre van. Is het beter dan voorheen? Ja, heel wat.

Geef commentaar
comments by Disqus