Waarom Mercedes niet alleen een benzine- maar ook een diesel-plug-in-hybrid aanbiedt? Want is dat niet wat overdreven? Wellicht. Maar deze diesel-elektrocombinatie stoot op papier slechts 33g/km aan CO2 uit. Een handvol grammetjes minder dan de benzinecombinatie. Mercedes zal je dankbaar zijn wanneer straks blijkt dat elke gram ertoe doet.
Tegelijk kost deze diesel-met-stekker ook een paar duizendjes meer dan de 300 e-zonder-d. En wanneer je hoofdzakelijk op stroom rijdt - wat toch de bedoeling zou moeten zijn - kan je niet meer argumenteren dat je dat prijsverschil terugwint. Over dat rijden op stroom gesproken: Mercedes belooft 55km autonomie en een stroomverbruik van 17,3kWh/100km. In de praktijk kom je wellicht boven de 20kWh. De batterij opladen kan op een nacht aan een gewoon stopcontact. In principe kan het ook sneller, maar dan belast je de accu. Ach ja, dat verbruik van 1,2l/100km… volstrekt artificieel natuurlijk, want het negeert het stroomverbruik volledig. We reden een cyclus van 100km en kwamen op ruim 26Wh per kilometer plus een dieselverbruik van 3,6l. Dezelfde cyclus met een lege batterij, waarbij de auto fungeert als hybride) zou dus een liter of 7 aan brandstof gekost hebben. Wat wil je… hij weegt ook twee ton.
Een echte Mercedes-diesel
Kijken we op onze facebookpagina, dan lezen we dat nogal wat mensen wakker liggen van de origine van de dieselmotor. Ze kunnen er gerust in zijn, deze tweeliter is helemaal Mercedes. Die levert in z’n eentje 194pk en de elektro-eenheid doet er nog eens 122pk bij. Louter elektrisch heb je voldoende vermogen voor een normale rijstijl tot autostradesnelheden toe. Slaan de twee aandrijfgroepen de handen in elkaar, dan krijg je een ongemeen snelle auto. Naar 100 in 5,9 tellen. Opjutten doet hij echter nooit. Gaan we met een vergrootglas over het rijgedrag, dan zou je kunnen opmerken dat de dieselmotor er wat langer over doet om op te starten en bijstand te verlenen dan een benzine in een gelijkaardige opstelling. Bij heel wat merken hebben ingenieurs het moeilijk om de overgang van remenergierecuperatie (die voor vertraging zorgt) naar feitelijk remmen (de bestuurder verlangt meer vertraging dan de recuperatiemodule genereert) natuurlijk te laten verlopen. Mercedes is geen uitzondering.
Luchtophanging = aanrader
Het rijkelijk uitgeruste exemplaar liet z’n massa in bedwang houden door een luchtophanging. Die mag absoluut als een aanrader bestempeld worden. Tenminste, als je houdt van comfort. De besturing blinkt uit door licht en natuurlijk aan te voelen. Van die accu onder de koffervloer merk je bij normaal gebruik niks.