Kijk, het gaat om een facelift, dus je moet er al een schuifmaat bijnemen om de verschillen in afmetingen te vinden. Tegelijk veranderde er aan het uiterlijk van de E-Klasse best veel. Vooral achteraan, waar de nieuwe kofferklep en brede achterlichten voor een compleet nieuwe uitstraling zorgen. Hij neemt afstand van de C-Klasse en S-Klasse en schurkt wat dichter bij de CLS aan. Op het eerste zicht tenminste, want beide modellen in de vorige zin worden nog dit jaar afgelost en hoe ze eruit zullen zien is nog niet bekend.
Met ster, op of in de neus
De testauto in kwestie heeft de Exclusive-smoel die als enige nog de ster bovenop de neus krijgt. Bijna niemand bestelt die nog. Sportiviteit (de uitstraling, tenminste) wint het steevast van elegantie. Bijna 70% van de E’s wordt met AMG-exterieurpakket besteld. Percentages die afbreuk doen aan het exclusieve karakter van dat drieletterwoord, al zullen de Duitsers er niet van wakker liggen. Die kijken veeleer naar hun bankrekening. Onder de meet moeten we concluderen dat Mercedes zich nogal wat moeite troost om je in een exterieur te krijgen dat je aanstaat. Een andere motorkap bijvoorbeeld. Bij deze Exclusive is die vlak, bij de andere versies zitten er twee plooilijnen in die je helemaal kan terugtraceren naar de legendarische 300 SL. En terwijl je naar die powerdomes bovenop de neus kijkt, vallen de namaak-luchtinlaten in goedkoop plastic je niet op. Dat is twee keer goed.