Mercedes is de enige constructeur die een stekkerhybride aanbiedt met zowel een benzine- als een dieselcombinatie. Die diesel is enkele duizenden euro’s duurder en levert op papier nog een paar grammetjes CO2 minder af. Fiscaal maakt het weinig of geen verschil uit. Daardoor lijkt deze 300 de vooral voordeel te bieden voor wie vaak gebruik maakt van de thermische motor. Die zal zuiniger zijn dan de benzine-eenheid. Maar in dat geval, kan je je de vraag stellen of je niet beter een normale diesel kiest…
Zuinigheid is relatief, maar het brandstofverbruik is echt laag
Rijden doet de 300 de uitstekend, met louter puntjes van detailkritiek. De diesel zou nog alerter in aanslag mogen liggen. De remwerking mocht nog naadlozer. Zuinigheid is bij alle stekkerhybrides een relatieve zaak. Je moet bereid zijn hoofdzakelijk op stroom te rijden en je moet zorgen dat die stroom je weinig kost. De grootste conceptuele toegeving aan de stekker is de gevoelig kleinere laadruimte. De accu neemt cruciale liters kofferinhoud weg.
Nieuw stuur
De opfrisbeurt van de E-Klasse raakt niet aan de troeven van het model. We kunnen vol lof zijn over het comfort, het plaatsaanbod in de cabine, de afwerking en de materiaalkeuze. Technologiefreaks kunnen zich uitleven met het MBUX-systeem nutteloze functies mooi verpakt. Dat Mercedes nu niet alleen nadenkt over welke rijhulpmiddelen het allemaal kan verzinnen, maar ook of ze de bestuurder niet kunnen irriteren, is een goede zaak. Niet perfect, wel beter. Dank u, nieuw stuurwiel.