De onafhankelijke crashtestorganisatie EuroNCAP kreeg de Audi A3 nog niet in handen. Maar laat ons wel wezen - hij moet een score van 5 sterren halen. Dat is deze compacte premium Duitser aan z’n status verplicht. De achtste generatie van de Golf (zie test hier) tikte er ook op af en die is op technisch vlak erg verwant, zoniet identiek.
Ah, die optielijst weer...
De A3 heeft op veiligheidsvlak een hoop van de jongste basisfunctionaliteit in huis. Daaronder ook het systeem dat je locatie automatisch doorspeelt aan hulpdiensten bij een ongeluk. Het is inmiddels verplicht. De A3 heeft bijvoorbeeld ook een rijstrookassistent. Die is een pak beter dan vorige versies. Toch blijft hij ook bij tijden nog irritant. Daarom is het een geluk dat de uitparkeer- en rijstrookwisselhulp in de optielijst staat (640 euro). Zo kan iedereen voor zichzelf uitmaken of hij dat wil.
In die optielijst staan ook een aantal zaken die je er niet in verwacht. 20 euro voor elektrisch bediendbare kindersloten en 50 euro voor Isofix verankeringspunten op de voorzetels. Vertrekhulp op hellingen (wat alleen een regeltje code is in de computer): 100 euro. Valt het op? De Duitsers zijn krenterig.