Aan de binnenzijde ging Audi grondiger tewerk. De nieuwe boordplank mag zichzelf het grootste voordeel noemen ten aanzien van de vorige productgeneratie. Ze oogt tegelijk fris, is perfect ergonomisch en onmiskenbaar modern. Verluchtingsroosters hoog, naast het instrumentarium, een naar de bestuurder gericht centraal display… Het ruikt een beetje naar Lamborghini. Daar komt dan nog de perfect heldere ergonomie die eigen is aan alles wat de VW-Groep produceert, bovenop. En het moet gezegd dat de materiaalkeuze hier evolueert op een manier die niet de indruk wekt dat er grote besparingen werden doorgevoerd.
Hoe is de nieuwe Audi A3 aan de binnenkant?
Straks nog meer positieve indrukken van de A3, maar eerst even wat puntjes waarop het huiswerk beter had gekund. Nee, excuseer, had gemoéten. De geluidsdemping bijvoorbeeld. Daarvan kan je zeggen dat de motor en aandrijflijn erg oordeelkundig geïsoleerd worden en dat windruis vooral opvalt door afwezigheid. Tegelijk valt dan weer op hoe luidruchtig de nieuwe A3 wordt op slecht wegdek. In een auto die zichzelf als ‘premium’ wil bestempelen, mag de decibelmeter niet zo ver uitslaan. Een tweede structurele opmerking hebben we ook nog op vlak van het infotainmentsysteem. Om te beginnen is dat een beetje bemoeiziek en blijft het je bestoken met vragen om gebruikersprofielen aan te maken. Dat stel je bij een aankoop natuurlijk één keer in en dan ben je er vanaf, maar lees en huiver gerust eerst eens van de privacy-waarschuwingen die erbij horen. Erger is echter het onvermogen van het systeem om met je smartphone samen te werken. Een kwartier prutsen om je muziek weer aan te praat te krijgen na een (handsfree) telefoontje is geen uitzondering. En tenslotte: krijg je eindelijk de geluidsinstallatie aan de praat, dan valt op dat de kwaliteit er beslist niet op vooruit ging. Vooral de middentonen worden verwaarloosd. En dat met een Audi Sound System dat ook al eens 350 euro extra kostte…
Andere basics zaten in het verleden ook al helemaal goed. Een kwaliteitsindruk die boven kritiek verheven is, bijvoorbeeld. Een rijhouding die perfect is. Een plaatsaanbod dat realistisch moet zijn voor een gezinswagen. Ook achteraan kan je een volwassene plaats laten nemen zonder hem of haar meteen claustrofobisch te maken.