Terwijl bij Volkswagen werd gekozen om de Golf een halve generatiewissel te geven, haast vergelijkbaar met een sterk doorgedreven facelift, kiest Audi voor een wat grondiger geëvolueerd design. Generatie vier is dit al, sinds de introductie van de modellijn in 1996.
Audi A3 Sportback 30 TDI
Op de testbank staat hier de basisdiesel. Een tweeliter met 116pk, gekoppeld aan een met de hand te bedienen zesbak. De eerste koude douche komt nu al. Er is geen Audi A3 voor minder dan 27.850 euro. Aan deze S-line hangt een prijskaartje van 30.050 euro, maar het testexemplaar rij je pas buiten voor 44.290 euro. Flink gepeperd, moet je zeggen. Toch doet het nog steeds niet decadent aan.
Audi A3 Sportback prijs en opties
De optielijst bij Audi lijkt tegenwoordig een beetje op die van Porsche. Voor alles bijbetalen. Soms zelfs maar 20 euro, maar je moet het wel aanvinken. De voornaamste opties die we hier even uitlichten: het Pack Business Plus (dat een cruise-control, airco met twee zones, een navigatiesysteem, een opgewaardeerd digitaal instrumentarium voor de bestuurder en een smartphone-interface omvat en al meteen een indrukwekkende 5000 euro kost), LED-koplampen met een specifiek design en een S-Line-interieur zijn de voornaamste boosdoeners. Je bezint je maar beter of al die extra’s voldoende bijdragen aan je gebruiksplezier. De standaardlijst heeft immers ook al een DAB-radio, een centraal aanraakscherm en 16” lichtmetalen velgen te bieden.