Zoals gezegd, je kijkt hier naar het S-Line uiterlijk met optionele LED-verlichting. Twee pakketjes die samen bijna 3.000 euro kosten, gespekt met een shadow look (600 euro) en verduisterde zij- en achterruiten (420 euro). Maar uiteindelijk is het nog steeds gewoon erg duidelijk een Audi A3. Zo duidelijk zelfs, dat in mijn directe omgeving niemand in de gaten had dat het de nieuwe generatie was die voor de deur stond. Het lijnenspel is nochtans flink onder handen genomen, met onder meer meer nadruk op de wielkasten. Het blijft tegelijk ook erg duidelijk een doorsnee Audi. In Ingolstadt hebben ze al meermaals gezegd dat toekomstige modellen meer unieke stijlelementen krijgen, maar bij deze A3 is de evolutie vooral subtiel.
Bijna precies even groot als de vorige Audi A3 Sportback
Aan de oppervlakte leek Audi meer werkijver te tonen bij de generatiewissel dan VW voor z’n Golf had. De afmetingen vertellen echter een ander verhaal. Lengte, breedte, hoogte én wielbasis zijn allemaal op een paar millimeter na identiek aan de vorige generatie. De verschillen die er zijn, zijn uitsluitend toe te schrijven aan andere keuzes voor de afstelling en aankleding (bumpers, wielkasten, velgen). Structureel werd ook hier weinig werk verricht. De kofferruimte, met een minimum van 380l en een maximum van 1.200l (met de achterbank plat, al moet je nu 240 euro bijbetalen voor een in twee delen neerklapbare achterbank) is dan ook helemaal identiek aan voorheen. Gelukkig was er toen eigenlijk niets mis mee…