Er is niets mis met de Audi A3. Integendeel. Het is een correct rijdende auto met voldoende ruimte, een onberispelijke materiaalkeuze, die correcte prestaties neerzet en daar weinig brandstof voor in plaats vraagt.
Is de nieuwe Audi A3 z'n prijs waard?
Tegelijk moet je een auto altijd aftoetsen tegen het budget. Voor veel minder dan 30.000 euro kom je niet aan de bak. Maar goed, we hebben het hier over een premium Duitser. En toch begint er dan één en ander fout te lopen… Voor die prijs mocht de ophanging wat verfijnder, maar Audi denkt dat je dat toch niet voelt. De geluidskwaliteit van de radio mocht beter, maar de Duitsers denken dat je dat niet hoort. En dan is er nog de optiepolitiek. Je moet zelfs bijbetalen voor USB-poortjes achteraan, vertrekhulp op hellingen, Isofix, zelfs voor een in twee delen neerklapbare achterbank! Je zou zomaar kunnen zeggen dat dat het fatsoen voorbij is.
Wanneer is een hoge prijs, té hoog? Deze basisdiesel geeft op geen enkel ogenblik de indruk in extra’s gelardeerd te zijn, maar tikt toch al af op 44.290 euro. Daarvoor vind je op de markt al heel wat fijne alternatieven. Door z’n prijs- en uitrustingspolitiek verliest de A3 op elk hoofdstuk enkele procenten.