Op vlak van veiligheid kwam de oorspronkelijke Defender nooit echt ver. Bij z’n conceptie halverwege vorige eeuw, was het vooral een ‘attitude’ geen ontwikkelingscriterium. Je moest er zo mee rijden dat veiligheidsuitrusting nooit een factor werd. Later kwam de Defender evenmin veel verder. De allerlaatste exemplaren hadden stabiliteitsmodule en een airbag. Je moet al een optimist zijn om over kreukelzones te kunnen spreken.
Hoe veilig is de nieuwe Land Rover Defender?
Dat alles is nu, vier jaar later, in één klap verleden tijd. De Defender is op dat vlak meteen een schoolvoorbeeld. Hij beschikt ook meteen over de laatste elektronische snufjes. Een dodehoekwaarschuwing, rijstrookassistent en zo meer. Crashtestorganisatie EuroNCAP kreeg nog geen Defender in handen, maar we zullen je verklappen dat z’n botsresultaten erg gelijkaardig zullen zijn aan die van de Discovery. Die kreeg in 2017 nog vlag en wimpel van de wittejassen bij het veiligheidsinstituut. Vijf sterren. De Defender mag op hetzelfde mikken.