Je moest al heel erg van de klassieke Defender houden om het interieur ervan voor lief te nemen. Er was eigenlijk nauwelijks een interieur. Wie groot was, paste er amper in. Er waren schaarse ergonomische overwegingen, zoals het feit dat de knoppen groot genoeg waren om met handschoenen te bedienen, maar daar hield het eigenlijk op. De rijhouding was eigenaardig, de zetels waren minimalistisch en de geluidsisolatie schitterde door afwezigheid. Dat is in één klap allemaal opgelost. De Defender heeft degelijk meubilair, zit uitstekend en het stuur en het pedalen zitten op een plaats die ook na duizend kilometer nog comfortabel blijft. Hij is bijna net zo stil als eender welke andere moderne auto.
Hoe delicaat is de nieuwe Defender?
Aan de erfenis van het iconische model zijn enkele kleine concessies gedaan. Zo beweert Land Rover dat je hem nog steeds met de tuinslang kan schoon spuiten aan de binnenkant als je wil. Wat dat teweeg brengt bij de draaischakelaars en schermen (in dit geval is zelfs het instrumentarium digitaal), is een beetje een open vraag. Je kijkt er maar beter mee uit, denken we.
Flexibel interieur
Een tweede aardigheidje is de mogelijkheid om de inrichting vooraan aan te passen. Je hebt de keuze uit een naakte boordplank zonder middenconsole, een volwaardige middenconsole (die erg veel bergruimte biedt) of een derde zitplaats in het midden. Die ziet er wat raar uit, maar ze is niettemin erg functioneel. Een derde zetelrij verbergt de Defender onder de koffervloer. Je ziet nog steeds dat hij Brits is want de deur achteraan opent voor ons richting voetpad, in plaats van naar de rijbaan, maar instappen doe je voortaan op de meer conventionele manier. Via de achterbank. Enige lenigheid is nog steeds een plus.
Of er dan helemaal geen heimwee optreedt naar z’n illustere voorganger? Wel, je zou het kunnen krijgen van de zichtbaarheid rondom. Die is nu zoals in elke moderne auto beknot. En ook het overzicht naar voor en naar buiten is aangelengd. De bestuurderszetel kleeft niet meer tegen een rechte zijruit. Land Rover monteert nu een hoop camera’s om dat te compenseren. Dat is niet hetzelfde, maar het werkt wel.