e="text-align: center;">De designers bij Land Rover zorgden voor een beetje een atypisch profiel, waarin links en rechts een paar subtiele verwijzingen naar de originele Defender verwerkt worden. Het internet lust het wel, zo kan je afleiden uit de talloze stroom reviews die de hoera-toon van de constructeur netjes overnemen. De stroop plakt echter niet zo goed aan de Auto55-boterham.
Lijkt de nieuwe Defender nog altijd op de gewraakte concept car?
In 2011 presenteerde Land Rover de DC100 Concept Car - de visie van Land Rover op de Defender-opvolger. De fabrikant werd prompt door z’n klanten (van de klassieke Defender) teruggefloten. Hij bulkte van de elektronica en had een te knuffelachtig uiterlijk. Hij leek op een Skoda Yeti, hoorde je toen. Land Rover schrok van het negatieve sentiment en beloofde het concept opnieuw te bekijken. De Defender liep jaren vertraging op en toen hij eenmaal klaar was, kwam er geen concept car om het publiek op te warmen. Maar dit resultaat… dat ruikt toch nog altijd erg naar die DC100 van weleer.
Belangrijker dan het design is de functionaliteit. De Defender was zo geliefd omdat hij technisch robuust was, bijzonder goede basisterreincapaciteiten had en omdat je er tot in het oneindige dingen tegenaan en in kon vijzen tot hij precies kon wat jij ervan wilde. Eén en ander strookt echter niet meer met hedendaagse regelgeving. Wou je bij z’n voorganger op de motorkap lopen, dan legde je er een dikke aluminium traanplaat bovenop. Voetgangerveiligheid? Nog nooit van gehoord. Nu moet je het stellen met optionele inlegstukken in plastic. En je kan heus niet overal zomaar aan het boren gaan…
Nieuwe Defender voortaan met zelfdragend koetswerk
De basisarchitectuur is immers anders. Het oerdegelijke ladderchassis is verdwenen. Voortaan maakt de Defender gebruikt van een zelfdragend koetswerk. Het stijfste dat Land Rover ooit maakte. Komt het aan op basisterreincapaciteiten, dan is het verhaal gemengd. Er zijn zaken die verbeterd zijn. De doorwaadbare diepte is een pak groter dan voorheen, maar het is bij de andere verhoudingen wat geven en nemen.
| Defender 110 2016 | Defender 110 2020 |
Aanloophoek (vooraan) | 45° | 38° |
Overrijhoek (tussen de assen) | 28° | 28° |
Vertrekhoek (achteraan) | 31° | 40° |
Knalde je voorheen met de Defender zo het terrein in, dan moet je de nieuwe wel eerst in de hoogste ophangingsstand zetten. Als hij daar zin in heeft, tenminste.