Het scalperen van een auto zorgt, met name omdat de stevigheid gecompenseerd moet worden, voor wat meer obesitas. In dit geval is de T-Roc als Cabrio bijna 200kg zwaarder dan z’n gesloten versie. De gevolgen daarvan kleuren het oordeel voor wat rijgedrag betreft. Op papier is deze versie met zeventraps-DSG-automaat met z’n 9,6 seconden en 205km/u topsnelheid immers meer dan snel genoeg. Maar hij slaagt er niet om zo levendig over te komen. Het geheel is net te efficiënt, te soepel, te gedempt, te stil… sensaties vallen er niet mee te rapen. Z’n typische VW-veergedrag en stuurafstelling helpen evenmin om het sturen begeesterend te maken.
Correct rijgedrag
Dat de motor flirt met sportiviteit zal je bijgevolg niet aanzetten om ook wat meer bevlogen rond te rijden. Voor een serene rijervaring, vooral bij wat lagere snelheden, helpt dat natuurlijk allemaal wel. De T-Roc Cabrio lijkt zich dan ook het meest in z’n sas te voelen met een rustige bestuurder die z’n omgeving helemaal in zich op wil nemen. Ook daar valt in een cabrio natuurlijk wel wat voor te zeggen.
De structuur van de T-Roc-zonder-kruin verdient alle lof. De auto voelt ten allen tijde solide aan en trillingen van de voorruitframe of de zijruiten vallen vooral op door hun afwezigheid. Dat was ooit anders.