Cabrio’s in de compactklasse. Ooit waren ze talrijk. Inmiddels is het een ernstig bedreigde soort. Van de Meganes, Focussen en Golfjes zonder dak schieten er in dat segment niet al te veel meer over. Vervangen door alweer een nieuwe mode. Bij Volkswagen wil men echter geen afscheid nemen van de cabrio.
Crossover + cabriolet
Met de T-Roc rijmen de Duitsers het cabriodak aan die andere trend - de crossover. Een boude zet. VW is immers niet de eerste met dat idee. Nissan probeerde het al eens met de aardslelijke Murano Cabrio. Land Rover deed het met de Evoque Cabriolet. Allebei flopten ze spectaculair. Maar de T-Roc zonder dak speelt niet in precies hetzelfde segment. Hij is met een vanafprijs van 31.000 euro een pak goedkoper zonder dat je kan stellen dat het alleen maar wat om klein geld gaat.
Hoeveel kost de VW T-Roc Cabriolet?
Er veel keuze biedt het gamma niet. Er zijn twee uitrustingsversies en twee motoren - een 1.0 TFSI met 115 en de 1.5 TFSI met 150pk waarbij je kan kiezen of je zelf schakelt of dat overlaat aan de auto. De voorlopig prijzigste variant is wat VW ons hier serveert, met een 1.5 TSI in combinatie met een zeventrapsautomaat en een R-Line koetswerkpakket voor een vleugje extra dynamisme. Die is er vanaf ruwweg 34.000 euro, maar in de door ons voorgeschotelde configuratie schatten we (VW leverde geen gedetailleerde uitrustingsfiche) hem op meer dan 40.000 euro. Een versie met vierwielaandrijving is er wel bij de gesloten variant, maar wordt hier niet weerhouden.