Volkswagen maakt bij de T-Cross Cabrio handig gebruik van de flexibiliteit van z’n MQB-onderstel. Het verlengt de wielbasis ten aanzien van de gesloten versie met 3,7cm. Dat betekent meteen ook dat de buitenafmetingen in dezelfde grootteorde toenemen. Door de hogere schouders en z’n twee grote portieren verdoezelt hij z’n maatvoering een beetje, maar hij is nu bijvoorbeeld langer dan een vijfdeurs Golf. Minder compact dan hij op het netvlies overkomt.
Met stoffen klapdak
Over een stoffen klapdak hoef je Volkswagen, dat zich in het verleden met de Eos ook even liet verleiden door de metalen klapdak-trend, niet veel te leren. Het bedrijf kocht jaren geleden specialist Karmann op. Daar hadden ze toen al bakken know-how over hoe je een stoffen dak deftig maakt. En dat is ook hier het geval. De achterruit is relatief groot en trilt nauwelijks (beter zicht), het dak opent in amper 9 tellen (tot 30km/u) en nestelt zich bovenop de bagageruimte.
Niet voor de verhuis
De koffer is bijna 300l groot. Helemaal onpraktisch is die niet, want hij beschikt over een (smalle) doorlaadopening. De achterbank kan zowaar plat. Maar wil je met z’n vieren met vakantie dan zal je je toch moeten beperken tot essentiële benodigdheden en leg je het dak pas open wanneer je op je bestemming bent. Met het dak open schiet er niet eens 150l bagagecapaciteit over.