Waarom zou je in dit segment voor een Maserati kiezen in plaats van voor één van de in de inleiding aangehaalde snelle Duitse kolossen? Wel, daarvoor moet je in deze rubriek zijn. We gaan ervan uit dat je in dit segment niet meteen wakker ligt van een litertje verbruik en een handvol grammetjes CO2. Het testverbruik zat zo rond de 16 liter, met een opgegeven gemiddelde van 12,0 en 278g/CO2/km. In procenten valt die afwijking nog goed mee.
Briljant weggedrag
Je krijgt er opvallend veel pret voor in de plaats. De gestuurde ophanging (die bij hoge snelheden en in bepaalde rijprogramma’s 35mm lager komt te liggen) doet de job uistekend. Zelfs met de absurd grote 22” lichtmetalen velgen, behoud je nog een beetje comfort. De aandrijflijn serveert het vermogen van de opvallend soepele en hoogtoerige achtcilinder bij voorkeur naar de achterwielen. Daardoor is de Levante Trofeo opvallend levendig. Ook op de limiet waar nogal wat concurrenten omwille van stabiliteitsredenen onderstuur opwekken. De Levante durft met z’n corpulente kont (hij weegt 2,17 ton) te schudden.
De prestaties zijn gezien z’n omvang ronduit indrukwekkend. Hij gaat naar 100km/u in 4,1 seconden en als je gek genoeg bent, kan je de teller (daar waar dat mag) naar de 300 duwen. Z’n meest overtuigende element is echter dat je dat niet moet doen om wat sensatie en stuurpret in de vingers te krijgen. Het is een cliché omdat het waar is: deze Italiaan heeft veel meer karakter dan zo’n Duitser.