Dikke SUVs zijn populair. Of toch op z'n minst in de mode. En toch leeft de Maserati Levante in een obscuur hoekje van het segment. De Duitse vier, Audi, BMW, Mercedes en Porsche liggen nu eenmaal meer voor de hand. Ze hebben meer verdeelcentra en het is niet dat lettertjes als RS, M of AMG géén aantrekkingskracht hebben wanneer de schuif met snelle versies wordt opengetrokken. En als het wat luxueuzer moet zijn nomineren de Britten op z'n minst een Range Rover.
Deze Levante heeft echter een troefkaart. Wat Italiaanse flair tussen al die Duitse dominantie doet goed. En in deze topversie - de Trofeo - kan hij claimen dat z’n motor geleend werd bij Ferrari. Dat klinkt als een klok.
Hoeveel kost de Maserati Levante Trofeo?
Z’n prijs is een beetje hoger, maar dezelfde grootteorde als de Porsche Cayenne Turbo. Deze Levante Trofeo wisselt van eigenaar voor minstens 159.200 euro. Hij springt dan weer wel wat zuiniger om met extra’s. De prijs van het testmodel klom naar 171.847 euro, maar de individuele extra’s lijken redelijker geprijsd dan bij de Duitser die hier ter referentie opdraaft. Zo is € 936 voor een uitstekend klinkend Bowers & Wilkins audiosysteem met 17 luidsprekers in dit segment absoluut niet overdreven.