Deze Levante is ongetwijfeld een wat alternatievere keuze in het exclusieve segment van de riant gemotoriseerde SUVs. En dat is niet zonder consequenties. Over het budget hoef je in dit segment niet te zagen, een spectaculaire devaluatie hoort erbij. Daar blijft je ook bij de Duitsers niet van gespaard. De Levante z’n kleine kantjes bevestigen wat vooroordelen over Italiaanse auto’s. De materiaalkeuze en de afwerking moet eigenlijk beter. Een verzachtende factor is het leder. Dat is uitstekend. De boordelektronica lijkt uit 2010 te stammen, maar het werkte wel feilloos.
Niet de beste, wel één van de leukste
“deze Italiaan heeft veel meer karakter dan zo’n Duitser”Gelukkig is er nog een ander cliché dat de Levante Trofeo bevestigd: het ding rijdt geweldig. Over de motor strooide Ferrari wat toverstof, en ook de aandrijflijn en de ophanging werd zowel met kunst als met pragmatisme afgesteld. Het schept vertrouwen, het blijft voldoende comfortabel (al kies je misschien beter één velgenmaatje minder als dat echt een bekommernis is), het stuurt prettig en het heeft karakter. Duitse ingenieurs weten in regel niet van ophouden en regelen alles af tot het erg klinisch aanvoelt. De Italianen stoppen er op tijd mee. Het leidt geen twijfel dat er betere snelle SUVs op de markt zijn. Maar dit is met zekerheid één van de leukste.