Zoals je tegenwoordig van een nieuwe auto mag verwachten, is er weer een nieuwe bron veiligheidssnufjes aangeboord. De EuroNCAP vindt het alvast geweldig. Ook deze Kuga krijgt vijf sterren en scoort voortreffelijk op de individuele onderdelen. Op elektronisch vlak gaf het onafhankelijke veiligheidsinstituut de SUV een pluim voor z’n rijstrookassistent (waar we tijdens de test ook weer een robbertje mee hebben moeten vechten) en de noodremhulp die ook bij wat hogere snelheden (interstedelijk) goed functioneert. Van de snelheidsassistentie (die borden in de gaten houdt en desnoods zelf de cruise-control aanpast), waren ze er het minst onder de indruk. Maar Ford is daarin geen uitzondering. Europa wil die technologie zo snel mogelijk in nieuwe auto’s, maar ze staat nog niet op punt. De nieuwe Kuga is ook meteen de eerste Ford met een head-up-display. Het is zo’n plastic schermpje dat uit het dashboard komt, maar het is wel meteen in kleur.
De structurele veiligheid bleek zoals verwacht uitstekend. De bescherming van volwassenen scoort 92%, die van kinderen 86%. En zelfs zwakke weggebruikers worden aardig opgevangen: 82%. Er is nogal wat ruimte onder die grote motorkap en de neus bestaat integraal uit kunststof. Toch net iets zachter dan staal…