Ford past een paar beproefde designkneepjes toe om de Kuga een dynamischer uiterlijk te geven dan z’n voorganger. Vooraan een grotere grille en koplampen die veeleer bovenop de motorkap liggen dan dat ze in de snoet zitten. Wat meer (valse) luchthappers. Achteraan is het prijs met een namaakdiffuser en slankere staartlichten. Het grootste verschil zit ‘m echter in de daklijn en de raamomlijsting. Voortaan loopt die sneller af. Een beetje meer zoals bij een SUV-coupé, zonder daar zo ver in te gaan dat het de functionaliteit beïnvloedt.
Stuk groter dan voorganger
Tegelijk worden ook de afmetingen aangepakt. De Kuga wordt nog eens 9cm langer dan z’n voorganger. Op twee generaties tijd zwol hij van 4,44 naar 4,62m. Gelukkig wordt er meer gebruik gemaakt van hoogwaardig staal om het gewicht onder controle te houden. In de breedte kwam er ook 4,5cm bij. Tegelijk werd de Kuga zo’n 3cm lager.
Minder koffer voor stekkerhybride
De Kuga heeft een flink uit de kluiten gewassen koffer en je profiteert van een verschuifbare achterbank. Daar past (afhankelijk van de positie van de achterbank) tussen 475 en 645l in, maar de stekkerhybride offert daar behoorlijk wat van op. Die moet het stellen met 411 - 581l.