Generatie drie van de Kuga is groter, dynamische en CO2-vriendelijker dan voorheen. Het verschil in uitstraling zie je in één oogopslag. Deze Kuga draagt sportschoenen. De ST-line die we hier aan de tand voelen heeft dan wel een stekker, maar is daar verre van beschaamd over. Hij is met z’n 225pk ook de snelste van het lot. Naar 100 in 9,2 tellen. Maar omdat hij ook 300kg meer weegt dan een regulier exemplaar (met dieselmotor bijvoorbeeld), valt dat op dynamisch vlak een beetje tegen. Gelukkig zalft deze Ford ook weer met een voortreffelijk weggedrag en stuurgevoel. Hij is wel prijzig. De stekker kost je eigenlijk 10.000 euro. Voor minder dan 38.650 kan je er niet aan beginnen. Voor z’n CO2-afgifte op papier van 32g/km, dankzij ruim 50km elektrisch rijbereik, wordt je wel bedankt met een voordelige fiscaliteit.
Perfecte gezinswagen-met-stekker
Aan de binnenkant moet je voor die batterij een beetje kofferruimte prijsgeven, maar er blijft nog meer dan genoeg over om de capaciteiten als gezinswagen niet te ondermijnen. De Kuga is zonder meer ruim te noemen. Zowel voor- als achteraan. Achter het stuur is het ook een echte Ford. Hij bezuinigt niet op technologie, maar de ingenieurs bleven pragmatisch en hebben niet meteen alle knopjes willen schrappen. Dat blijkt al snel erg handig te zijn.